torsdag den 17. januar 2013

Madboller

MADBOLLER

Denne opskrift på madboller har jeg fra en bog med opskrifter, der er lidt fedtfattige, og det gælder både brød og kager.
Jeg har lavet lidt om på opskriften, så den er blevet min egen. 

Madbollerne er gode i madkassen, til suppen eller til ostemaden. 

De kan formes runde, aflange, store og små alt efter hvad man skal bruge dem til også til kurvertbrød, flute osv. 

Opskriften er til 1 gang.
Jeg laver altid dobbelt portion af denne opskrift for nogle bliver spist allerede samme dag og resten kommer i fryseren. 
De er nemme at tø op i microbølgeovnen eller lune dem i ovnen. 

1 pk gær
2½ dl. mælk
2½ dl. vand
1½ tsk. salt
3 spsk olie
1½ dl. A38 eller lignende
3 dl. grahamsmel
og hvedemel for resten :-)

Lun vand og mælk sammen og opløs gæren deri. 
Tilsæt olie, A38, salt og gramhamsmel og rør rundt. 
Tilsæt hvedemel til dejen bliver smidig og nem at arbejde med. 

Jeg har med ikke skrevet, hvor meget hvedemel der skal i, for det er meget forskelligt. Det er vigtig, som jeg skriver, at dejen skal være smidig og nem at arbejde med, så den skal ikke blive til en hård kugle :-) 
måske kan du se det på billedet. 
Stilles til at hæve i ca. ½ time. Herefter formes bollerne og de efterhæver på bagepladen i ca. 15 min. 
Pensles med æg inden de kommer i ovnen. 

Bages på 200 grader (jeg bruger varmluft) da jeg har flere plader i af gangen. 
Bagetiden varierer lige fra 15-20 min. Hold øje med bollerne, da hver ovn er forskellig. 


Rigtig god fornøjelse 

Alle billederne i ser er det opskriften x 2 










































































Jeg bliver altid glad hvis du skriver en kommentar til mig :-)
Knus Birgitte 


6 kommentarer:

  1. De ser lækre ud, og det varmer dejligt op
    med ovnen tændt lige nu,
    hvor det er så koldt :o)

    knus Vibeke

    SvarSlet
  2. Uhm...De skal prøves de ser vildt gode ud.
    Tak for opskriften og de fine billeder.

    Ha´en dejlig dag

    Knus Susi

    SvarSlet
  3. Jeg bliver sulten :-)) knus luisa

    SvarSlet
  4. Mums de ser gode ud. :) Det kunne da godt lige være de skulle prøves på et tidspunkt. ;)
    Gode billeder undervejs. Det er altid rart, særligt hvis man ikke er så god til at bage...(som jeg.. he he) så man ved hvordan de bør ende med at se ud. :)
    Tak for opskriften.
    Knus Lise-lotte

    SvarSlet
  5. Namme nam de ser rigtig gode ud, skal vist prøves til børnenes madpakke. Knus Anne

    SvarSlet

Det er dejligt, at du kiggede forbi min blog.
Hvis du har lyst, kan du skrive en kommentar.
Det bliver jeg rigtig glad for.
knus Birgitte