torsdag den 18. december 2014

Brændte mandler

Denne opskrift har jeg fra bladet Femina, det er en opskrift jeg har haft i mange år, som jeg vil dele med jer. 

God fornøjelse 
Knus Birgitte 

200 g mandler
6 dl flormelis  (= ca. 300g)
1½ dl vand


Mandlerne tørres i papir fra køkkenrullen, de skal ikke smuttes. 
Kom alle ingredienserne i en tykbundet gryde og bring det i kog ved svag varme og jævnlig omrøring. 
Når alt vandet er fordampet, sidder sukkeret som et tørt gråbrunt lag omkring mandlerne. 
Nu øges varmen, og der må røres i mandlerne hele tiden, så de ikke brænder på. 
Sukkeret vil smelte igen og mandlerne bliver lysebrune og blanke. 
De er færdige når de "smælder" i grden. 
Hæld dem op på en olieret plade og skil dem hurtigt fra hinanden med to gafler. 
Pas på! Mandlerne er meget varme. 
Når mandlerne er blevet helt kolde kommes de i et tætsluttende glas. 

Det lønner sig ikke at lave en større portion ad gangen, for man kan ikke nå at skille de glohede mandler fra hinanden. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det er dejligt, at du kiggede forbi min blog.
Hvis du har lyst, kan du skrive en kommentar.
Det bliver jeg rigtig glad for.
knus Birgitte